#17 Jaguar XJ '97 veebruar 3, 2020 3 kommentaari
#17 Jaguar XJ 3.2

#17 : Jaguar XJ (x300) 3.2 1997a

Iga uue autoga on alguses entusiasm suur, et vahetan selle ära ning remondin need asjad jne. Ehk siis tuleb kohe momentum ära kasutada ja tegutsema asuda. Hiljem juba harjud igasugu pisivigadega ning ei märkagi neid enam. Esimese põhjaliku inspektsiooni põhjal sain oma XJ X300 juures kokku päris korraliku nimekirja:

  • rooste alged tagatiibadel
  • kapotil paar väiksemat mõlki
  • üks veljekapsel puudu
  • lae polster vaja vahetada
  • juhipoolse istmepadja nahk katki
  • käigukasti plastikkate katki
  • tuhatoosi laeka kinnitusklamber katki
  • juhi turvavöö vastuse korpus katki
  • salong määrdunud

Üsna lihtsa vaevaga leidsin siit samast pealinnas katkiste plastikdetailide asendused ning turvavöö kinnituse. Ainult vahetamise vaev. Seal samas oli üks lammutamiseks mõeldud järgmise generatsiooni XJ, mille laekangas tundus väga korralik. Peale mõningast tüütamist oli omanik nõus selle autost eemaldama ning minu masinasse paigaldama. Muu kola alt tuli välja ka Jaguari kuju, mis võiks ikkagi kapotti kaunistada.

Keretööd

Jätsin auto sinna samma keretöödesse, et roostealged saaks varakult välja ravitud ning masin hiljem “rebaseks” ei muutuks. Varasemalt rippuv laekangas, mis oli “remonditud” klammerdajaga, sai ka kenasti vahetatud ning tulemus ületas ootusi mitmekordselt. Ja loomulikult istutati ka kõige krooniks “kass” kapotile. Juba palju parem! Nagu üks Jaguar XJ X300 olema peab!

Rippuv laekangas “geniaalselt” parandatud…
Parem… Väga palju parem!

Näitasin katkise juhiistme naha ühele tuttavale sadulsepale ette lootuses, et selle saab suhteliselt kerge vaevaga kinni õmmelda. Paraku polnud see aga võimalik ning variant oli mõlema istme keskmine osa asendada uue nahaga (ainult üks iste teha, siis jääb tulemus silma karjuma). Ja lisaks oleks uus nahk liiga kontrastne vanaga. Õnneks on olemas eBay ning sealt õnnestuski leida korralik kasutatud istmepadja nahk. Kuna UK’s on rool ju “valel” pool, siis on seal tegemist kõrvalistuja istmega ning kulumisjäljed minimaalsed. Ja noh, kui raske seda ikka ise kodus ära vahetada on…

Istme nahk saabus!

Esmaspäeval tellitud nahk jõudis lennukiga kenasti juba kolmapäevaks Eestisse ja neljapäeval tuli sõnum sisuga, et pakk on Omniva postkontoris. Kiire tiir mööda erinevaid autokauplusi (uus poleerketas, poleerimispasta, teipi, nipukaid, vahatamispadjad, mikrofiiberlapid jms) ning nädalavahetuseks oli kõik vajalik olemas. Mine aga garaazi ja tee Jaguarile üks korralik makeover…

Juhiistme nahk saabus lennupostiga

Garaaz on selline rahustav paik, kus saad segamatult omaette olla ning nokitsemisega ennast igapäevatöödest ja toimetustest välja lülitada. Otsustasin alustada katikiste plastikdetailide vahetusega, et saada lihtsama vaevaga kiiresti mingisugune silmaga nähtav tulemus. Keskkonsool oli vaja saada ju ilusaks. Iga katkine asi häirib alati ning need jäävad alati autosse sisse istudes kohe silma. Pisut pusimist ja tehtud.

Uus ja vana. Vahetamine pole liiga keeruline

Kui raske seda XJ X300 nahka ise ikka vahetada on?

Järgmine etapp oli juhiistme naha vahetus. Selleks on vaja aga iste autost kätte saada. Teoorias üsna lihtne asi – keera neli polti lahti, eemalda üks pistik, keera turvavöö polt välja ning veerand tunniga tehtud! Eee… ei läinud nii libedalt. Ühel istmerelsi poldil oli tähiku sisemus juba maha keeratud ning lisaks veel kenasti kinni roostetanud. Põhja alt ligi ei pääse. Esimene idee oli proovida meisliga soon sisse peksta ja loota, et selle peale hakkab asi liikuma. Ei hakanud.

Järgmiseks sai juba keevitusaparaat välja toodud. Kui poldile mutter otsa lasta, siis ehk õnnestuks niimoodi asi lahti keerata. Igaks juhuks sai proovitud keevituse toimimist kõigepealt selle sama meisli peal. Korralik sädemepilv aga andis mõista, et kui sama asja auto salongis teha, siis ilmselt oleks vaip, iste, lagi ja võibolla ka armatuur pisikesi auke täis. Kõige kinnikatmine tundus aga piisavalt tüütu ning lisaks polnud ka kindlust, et kogu asi tegelikult tulemust annaks.

Aitab! Ma annan alla!

Korraga oli mõistus otsas ning juba tundus, et kogu projekt jääb seisma. No kuidas kurat selle sealt kätte saaks. Olin juba valmis istme relsi raami läbi saagima või siis üldse auto töökotta viima, kui äkitselt tuli abiks oleval sõbral idee puurida poldi pea läbi. Ligi tund aega hiljem raksataski polt pooleks ning lõpuks õnnestus iste masinast välja tõsta. Selline viieteistkümne minuti töö võttis aega vähemalt kaks ja pool tundi. Lisaks oli piisavalt väsitav ja demotiveeriv üldse asjadega edasi jätkata.

Tagaistmel on jalaruumi ikka mehiselt

Ma pole varem kunagi ühtegi istet lahti võtnud, rääkimata naha vahetamisest. Aga kui raske see ikka olla saab? Võtad vana maha ja paned uue asemele. Eksole. Esimese hooga ei leidnud juutuubist ka ühtegi õpetust, seega tuli omal käel pusima hakata. Kogemustega tegija käes oleks see võibolla selline lihtne nokitsemine, kuid minul kestis kogu töö kolm tundi. Vähemalt tean nüüd milline näeb välja istmesoojenduse matt.

Tüütu protsess aga tulemus jäi hea

Kuna turvavöö vastus kinnitub istme külge, siis plaanisin ka selle juba sama soojaga välja vahetada. Paraku aga ostetud jubin ei sobinud ning tuli vana katkine tagasi külge keerata. See tähendab, et mingil hetkel tuleb iste taaskord autost välja võtta… Kurat! Nahk vahetatud, järgmiseks kogu salong kenasti puhtaks teha ja läikima lüüa ning iste sisse tagasi. Tulemus jäi päris hea ja mina olen rahul.

Juhikoht enne…
… ja pärast

Sisetööd lõpetatud, järgmiseks vaja auto korralikult läikima saada. Kuna see aasta on väljas korralik talv, siis polnud mingit probleemi õues põhjalik pigipesu teha. Seejärel põhjalik kuivatamine ning poleerimise ja vahatamise protsess võis alata. Tegin uue isikliku rekordi – viie tunniga asi ühel pool ning vaatepilt oli oluliselt parem. Nädalaga muutus auto ilme ikkagi märkimisväärselt paremaks. Kuidagi kohe mõnus ja uhke tunne oli läikiva Jaguariga pühapäeva õhtul taas maalt garaazist kodupoole kulgeda. Samas kett oli korralikult maas ning nii pea ei viitsiks uuesti sellist suuremahulist nokitsemist ette võtta.

Siiski, midagi jäi veel nimekirja:

  • kapoti mõlgid eemaldada
  • üks puuduv velje kapsel leida
  • juhi turvavöö vastuse leida ja vahetada
  • ABS põleb
Teine veebruar. Ideaalne ilm autopesuks
Läigib. Aga paremate piltide jaoks oleks siiski valgust vaja…

100autot sotsiaalmeedias



3 kommentaari

  • Andruss

    • 14. dets. 2020, 09:26
    • Vasta

    Mul oleks ka vaja juhiistme põhja nahk ära vahetada ja sellepärast küsin,et kui palju see inglise nahk maksab?Peab kalkuleerima kumb odavam tuleb kas inglismaalt kasutatud põhi või sadulsep õmbleb uue.Ja veel : kust sa said naha värvi tooni koodi?Et ikka sobiks.

    • 100autot

      • 14. dets. 2020, 09:36
      • Vasta

      Jaguari puhul oli värvi koodiga lihtne, kuna kapoti all on vastav kleebis, kus peal nii välisvärvi kood, interjööri toon ning lisaks ka isegi puitliistude koodid.

      Naha hind sõltub, mis hinnaga keegi parasjagu eBay’s müüb (mul läks koos transpordiga 122€).
      Ise vahetamine on paras tüütus, aga kui soov kulud madalal hoida, siis tehtav.

      Kui sadulsepal uue istme põhja lased panna, siis tuleb sellega arvestada, et tekib tooni, kulumise jm erinevus.
      Ehk reeglina peaks siis juba mõlemad esimesed istmed ühte moodi tegema.

  • Andruss

    • 14. dets. 2020, 10:36
    • Vasta

    Mind valdab garaazis sama tunne mis sind : väga rahustav ja mõnus on oma auto kallal nokitseda.Kuid kahjuks on minu garaaz külm nii et olen aktiivne ainult soojemal ajal.
    Igaljuhul on hea lugeda teiste pusimistest auto kallal. 🙂


Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga