#35 SAAB 900 '97 märts 27, 2022 7 kommentaari
#35 Saab 900 S 1997

#35: SAAB 900 2.0 R4 96 kW ’97

Alles justkui oli jaanuar ja nüüd on äkitsi käes märtsi lõpp. Aga mis kurat sellest veebruarist sai? Millal see veel jõudis mööda minna või jäi ta see aasta täitsa vahele? Täielik müstika… Samas vaatan, et justkui olen veebruaris endale ühe auto ostnud – Saab 900 – palun väga, omanikuvahetus 18.02.2022. Seega pidi veebruar ikka vahepeal eksisteerima. Või siis on lihtsalt reptiilid ja sooroslased jälgede segamiseks maanteeameti registrisse vastava kande teinud.

Kui nüüd pläma kõrvale jätta, siis tegelikult on ju kuu aega kooselu märkamatult täis saanud ning isegi veidi peale tiksunud. Esimesena andis sellest märku kuuks ajaks peale tehtud liikluskindlustus, mis sai lihtsalt otsa. See on ka paras indikaator, et auto on juba natukene liiga kaua käes olnud. Ega siis midagi, tuleb uus lihtsalt peale teha ja kiirelt müügikuulutus valmis vorpida.

Kuidas ta sõidab?

Kaks liitrit töömahtu, turbot ei leia kapoti alt isegi parima tahtmise juures, sest seda lihtsalt pole ning ütleks, et isegi paras kogus kilovatte – lausa 96. Kuid kogu see kompott tundub rahuliku kulgemise juures õige pisut uimane. Esimene käik on justkui eriti mannetu – tallad peale ja kiirus märkimisväärselt ei kasva. Teisega juba nagu lippaks pisut paremini…

Tegelikult pole ta nii uimane midagi – lihtsalt see mootor nõuab pöördeid. Ehk alla 3000 väga midagi ei juhtugi. Kui nüüd vanuriga pisut agressiivsemalt ringi käia ja peale tallata, siis lippab ta küllaltki vilkalt. Kuigi turbo oleks kindlasti väga-väga palju abiks ning lisaks särtsu ja vürtsi. Selle fööni olemasolu või tema puudumine muidugi kajastub ka järelturu hinnas.

Sõidumugavusele ei saa just midagi liiga palju ette heita. Saab 900 ei pirtsuta liigselt pealinna kehvade tänavate üle. Ta ei raputa ega värise – pigem on auto mõnusalt pehme. See muidugi omakorda tähendab, et kurvides pole nii lõbus. Kere kaldumist on üksjagu ning ega need istmed ka just külgtoe pakkumisega eriti hiilga. Need samased istmed on küll pehmed ja enamvähem mugavad, kuid tunduvad kuidagi ebamäärased. Viie punktise skaalal jagaks hindeid tugeva kahe ja poole punkti jagu.

Isteasend ise on küllaltki viisakas – reguleerimisvõimalusi just mustmiljon pole, aga ebamugavuse üle ka kurta ei saa. Küll aga häirib pisut pedaalide asetus. Sidur ja pidur asetsevad kuidagi kahtlaselt lähestikku ning õige sõidujalatsi valik on oluline. Mõned korrad sattusin rooli taha oma suure-tallaliste talve-roobadega ning siis kippusid mõlemad pedaalid korraga alla minema. Puhtalt harjumise värk, ma ütlen. Kuigi veidi segab.

Sisemuse ebaloogika

Kui juhi ukse lahti rebid, siis seest tundub ta esimese hooga nagu iga teine auto – rool on olemas, pedaalid, nupud, kangid ja istmed. Isegi aknaid leidub igas suunas. Sellest süüteluku asukohast ja tema eripäradest kirjutasin juba eelmises postituses ning sellel hetkel rohkem ei peatukski. Kuigi ma tean, et ta asub seal keskel, siis ikkagi kipun edutult võtit vastu rooli sammast torkima, kuniks meenub õige asukoht.

Salongi õhu suunajad on sellised veidrad “restid”

Keskkonsooli nupumeri tundub ka pigem loogiline – ainus äramärkimist vääriv lüliti on ehk Black Panel, mille vajutamise peale tahhomeeter kukub nulli, suurem osa igasugusest valgustusest kustub ning nähtavale jääb spidomeeter ning mõningate üksikute nuppude taustavalgus. Omamoodi äge featuur, mida ma üheski teises autos varem kohanud pole.

Das Black Panel. Nupp, mida ühelgi teisel automargil pole kohanud.

Ja siis need elektriliste akende lülitid… Vot sellest ma ei saa aru, miks taoline lahendus on tehtud. Jah, ühte pidi on äge, et teeme kõike teistest tootjatest erinevalt, kuid kasutusmugavus on pigem allapoole arvestust. Need asuvad käsipidurist veel omakorda tagapool ning nende näperdamiseks vääna või õlg liigesest välja. Ergonoomikast pole siin haisugi.

Miks peavad elektriakende nupud omavahel peegelpildis olema?

Loomulikult on vaja pisut veel veiderdada nende akende lülititega – esimeste klaaside tõstmiseks/langetamiseks tuleb nuppe kiskuda mootori poolsest suunast ning tagumiste klaaside jaoks omakorda pagasiruumi suunast. Ehk lülitid on omavahel peegelpildis. Tundub jube loogiline? Siis on veel üks nupp, millest saab panna lae lampe põlema – ühes suunas vajutades süttivad esimeses reas istujate tulukesed ning teises suunas nii esirea kui ka tagarea valgustus korraga. Aga selle nupu asukohta poleks ma vist suutnud ka mitte pekstes välja mõelda – süüteluku kõrval…

Vot sealt süüteluku tagant paistab üks nupp, millega saab salongivalgustuse sisse lülitada.

Kulud ja töökindlus

Kuuajane kasutusperiood annab muidugi väga täpse ja detailse ülevaate ühe auto ülalpidamiskuludest. Seda enam, et tegemist on 25 aastat vana eksemplariga ning finantsilised väljaminekud sõltuvad suuresti eelmiste omanike tegemistest või tegemata jätmistest. Kuid töökotta pole ma pidanud raha viima, sest lihtsalt pole vajadust olnud – kõik töötab ja toimib ning midagi katki pole.

Vanasti oskasid kõik ise enda autot remontida. Selleks said suisa raamatu juhenditega kaasa.

Noooh, kui ikkagi otsida, siis tegelikult midagi leiaks. Eelmise omaniku sõnul pidavat konditsioneeri torud lekkima. Kuna planeeritud kooselu on küllaltki lühike, siis finantsilises vaates selle vea likvideerimine lihtsalt ei ole mõistlik. Raha tuleb küll seina seest, aga ilmselgelt käin ma vale seina taga kraapimas, sest automaat ei kipu suurt midagi välja köhima. Ja tegelikult ju tahaks vahepeal süüa ka. Võibolla isegi prouale aegajalt lilli koju tuua. Lastega on samas lihtne – mänguasju saab ju jõulude ajal ning korra aastas on neil ka sünnipäevad.

Armatuuri disain on ju tegelikult äge. Ehedalt Saabilik.

Hämmastav on muidugi see, et nii vana auto ei kolise ega plärise. Igasugused naginad praktilised puuduvad. Salongis midagi katki ei ole ning kõik töötab nagu peab (okei, elektriliste peeglite kaitsme peaks üle vaatama). Liikluskindlustuse peale kuluvad numbrid on pigem pisikesed ja ka tanklasse pole liiga tihti asja. Täpset kütusekulu paraku ei oska välja tuua, kuid puhta linnasõidu jooksul kogutud kilomeetrid ja sinna juurde silmanurgast jälgitud hodomeetri näitu võrreldes võiks tarbimine jääda umbkaudu 10 liitri kanti saja kilomeetri kohta.

Vihkan ennast alati natukene, kui unustan enne fotosesiooni tankida. Näeb nii rott välja.

Üsna tihti aga unustatakse kulude sekka arvestada sõiduki hinnalangus. Saab 900 puhul pole see muidugi eriti teema, kuna nende hinnad on vaid väga napilt neljakohalised. Turboga variandi puhul võib esimeseks numbriks olla suisa kaks või kolm. Seega kui autot vähegi korras hoida, siis mingisugusest hinnalangusest enam juttu olla ei saa. Mu perevanker, ehk Range Rover, suutis näiteks esimese viie aastaga ligikaudu 100k turjalt maha raputada. Seda küll õnneks mitte minu omanduses…

Saab 900 ja emotsioonid

Nonii, kas olen siis kaldunud pöördumatult Saabi usku? Pigem vist siiski mitte. Jah, ta on omamoodi äge aparaat. Need kõiksugu veidrad kiiksud annavad ühele autole korralikult iseloomu. Ja veidruseid tal jagub ning õnneks pole need häirivad ega tüütud vaid pigem isikupärased.

Sõita on temaga küllaltki mugav ja pehme, kuigi mingil arusaamatul põhjusel tundub 900 seest kitsas. Aga see on puhtalt tunnetuslik teema, sest tegelikult ruumi jagub ning suutsin isegi edukalt ka lapsed tagaistmele oma turvatoolidega ära paigutada (esimese põlvkonna Cayenne läks omal ajal just sel põhjusel müüki, et pätakad koos toolidega ei mahtunud sisse ära).

Kuid kas ostaksin kunagi veel mõne Saabi? Ilmselt küll. Kas siis mõne 80-ndatel toodetud eksemplari või siis midagi päris viimastest mudelitest. Märksõna aga oleks kindlasti „turbo“. Mingisugune omapära sellel kadunud automargil ikkagi on.

Teostamata fantaasiad

Enamasti juba auto ostuhetkel käib peast läbi korralik nimekiri asju, mida tahaks kohe ära teha. Sama lugu oli ka Saab 900 puhul ning enamjaolt olid nendeks erinevat iluvigade likvideerimised. Esistange tahaks saada pisut värvi, esimesed suunatuled vesilihvi ja poleerimist/lakkimist. Parempoolsel tagumisel uksel haigutab üks mõlk koos kriimuga, mille saaks isegi ehk kergema vaevaga likvideeritud jne.

Oi kus tegelikult oleks tahtnud kõik need pisikesed kriimud välja poleerida…

Kuid nagu mainisin, siis selle aasta veebruar läks kuhugi kaduma. Takka pihta ka enamus märtsist. No ei tea ega saa aru mis juhtus. Ja garaaži toimetama ma temaga ei jõudnudki. Isegi elektriliste küljepeeglite kaitse on senimaani veel vahetamata… Kole piinlik lugu. Aga aeg on nüüd seal maal, et tuleks hakata vaikselt järgmise auto suunas liikuma. Seega, äkki kellelgi on üks Saab 900 puudu?

Pisut lihvi, törts värvi ja lakki peale – esistange saaks palju kaunimaks. Saaks, kui aega oleks…

Seekordsed pildid klõpsis taaskord kokku Daaniel Roos. Kui tunned, et sul on autost ilusaid fotosid vaja – kas õhtul voodis sirvimiseks ja parema une saamiseks või müügikuulutuse kokku vorpimiseks, siis tasub see tegelane sotsiaalmeedia avarustest üles otsida.


Ise aga kogun ilusama une saamiseks laike oma 100auto sotsiaalmeedia kanalil.



7 kommentaari

  • M

    • 28. märts 2022, 04:38
    • Vasta

    Eks anna siis märku, kui kuulutus üleval!

    • 100autot

      • 28. märts 2022, 08:35
      • Vasta

      Pole siin paraku enam midagi kuulutada 🙂
      Auto sai täna endale uue omaniku.

      • M

        • 4. apr. 2022, 09:07
        • Vasta

        Kiiresti käib sul see värk 🙂 Edu!

  • mulinroos

    • 1. apr. 2022, 08:45
    • Vasta

    Jumal tänatud et müüdud, loeks seda lehte veel edaspidi ka, ma hoidsin kuuaega hinge kinni kui sa selle surmapuurika sõitsid.
    See tuntud kui üks fataalsemaid autosid, võrdlus Ford Pintoga pole liialtatud. 900 teeb sinuga nii-https://www.youtube.com/watch?v=X39irHLwFnw ja testi tulemused on sellised, vaata ka jalakäijate reitingut-https://www.euroncap.com/en/results/saab/900/15474 ja ometi on nendes mingi maagia, 900 aegade algusest saadi, olen alati nende müügi kuulutused lahti klõpsanud.
    Kas kõik ostetud autod ka tänaseks müüdud, või kuskil linnaservas oma parkla juba tekkinud (Aztec)?
    Kas hetkel ainult ühiskaart, või sõidad naise Roverika, XK8 jaoks ka veidi vara veel (kuigi laadija juhtmed võiks vist juba peale tõsta, sest kevad võib ootamatult saabuda)?

    • 100autot

      • 1. apr. 2022, 10:09
      • Vasta

      Kusagilt jäi varasemalt ka kõrvu, et selle Saab 900 Euro NCAP tulemus just eriliselt hiilgav polnud.
      Aga videot selle kohta ei taibanudki vaadata.
      Tänud!

      Autopark on hetkel kahanenud nelja eksemplari peale, millest kaks on omakorda müügis:
      Aztek: https://www.auto24.ee/soidukid/3628967
      Rover: https://www.auto24.ee/soidukid/3660241
      Kui neist emma-kumma müüdud saab, siis krabaks jälle midagi uut ligi.

      XK8 saab ehk ka varsti õue mängima ning E30 ootab rikastumist 😀

  • Harri

    • 3. apr. 2022, 11:02
    • Vasta

    Tere!

    Huvi pärast küsin, et kas Roveril need ekraanid esiistmete peatugedes – kas seal mingit 4G SIM-kaarti vaja või telefoniga jagad netti, et saad telekanaleid, Youtube/Netflix vaadata?

    Ja teiseks väike soovitus: kui Azteki müük tundub pikk ja veniv, siis pakuks omalt poolt välja 3 varianti:

    1. Pane nt osta.ee oksjonile (või nt heategevuslik oksjon ukrainlaste toetuseks)

    2. Autolevisse renti ja oi kuidas eesti mehed oma naiste karjeid kuulda saavad 😀

    3. Jäta esialgu alles ning kui raha/aega piisavalt, siis ehita sellest mingisugune OffRoad elukas 😀 Nagu see nt: https://www.youtube.com/watch?v=saw85yTP4HY

    Esivedu küll, aga miks mitte? 😀

    • 100autot

      • 4. apr. 2022, 09:55
      • Vasta

      Ahoi

      Rover nii moodne paraku pole, et saaks üle neti pilti ekraanidesse manada.
      Tuleb paraku leppida DVD/USB jms vana-aegsete lahendustega.
      Vabalevi kanalid jooksevad ka sinna kenasti sisse, kuid ega neid enam palju järgi pole 🙂

      Autolevi varianti olen isegi kaalunud.
      Müügi osas tasub ilmselt ka piiriüleselt mõelda – ehk on mujal Euroopas vähe julgemaid ostjaid-huvilisi 😀


Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata.