#41 Audi A4 Avant (B5) '99 september 23, 2023 1 kommentaar
#41 Audi A4 Avant 1.9 TDI '99

#41 : Audi A4 Avant 1.9 TDI 1999a

Jalakäijate fooris hakkab roheline tuli vilkuma. Siduripedaal läheb vaikselt alla ning esimene käik libiseb sujuvalt sisse. Kohe-kohe hakkab juhtuma… Parim stardipositsioon kohe esimeses reas. Veel on fooris punane tuli. Kollane… ja roheline! Perfektne start. Peenlihvitud käiguvahetus kestab umbes 0.2 sekundit kompenseerimaks vähest hobujõudude arvu. Juba kolmas käik. Lubatud piirkiirus on kergelt ületatud ning nüüd võib rahulikult neljanda sisse panna.

Kõrval reas paiknenud pere-emal polnud oma Skoda Octaviaga mingit võimalust. Vahe on kärisenud juba kolmesajale meetrile… Kujutan juba vaikselt ette, kuidas see frustratsioon hiljem kodus mehe ja laste peal välja elatakse. Eelmise omaniku poolt hiljuti vahetatud sidur ja tutikad käiguhoovastiku puksid mängisid kindlasti oma osa selles filigraanses võidus. Diislikütusest turbolaaduri abil väljavõetavad maksimaalsed 81 kilovatti koostöös vedavate esimeste rataste ja manuaalse käigukastiga tõi igapäevases linnavõistluses omanikule järjekordse triumfi.

Fotod: Daaniel Roos

Audi A4 Avant 1.9 turbodiisel

Kas mul oli seda Audit vaja? No tegelikult ei olnud. Olematud kilovatid, diiselmootor ja universaalkere pole just minu unistuste kombinatsioon. Eriti veel manuaalse käigukastiga. Aga kuidas ta siis ikkagi hoovi jõudis? Üllatuslikul kombel polnud E32 seitsmendale seeriale üleliia palju kosilasi ning see samane A4 pakkus ennast küllaltki agressiivselt vahetuseks. Aga no ei kõnetanud siiski see auto mind nii väga. Samas Bemmi ka ei viitsiks ju mitu nädalat müüa…

Ette aretatud S4 stange andis autole kergelt agressiivse ning sportliku näo. Kereplekid olid praktiliselt roostest puutumata. Musta värvi nahksisu tundus peaaegu kulumisjälgedeta ning sportlik S4 rool muutis kogu armatuuri küllaltki nägusaks. Kui tegemist oleks olnud Quattro’ga, siis poleks see otsustamise koht just liiga keeruline olnud. No aga esivedu… Siiski, see legendaarne 1.9 turbodiisel oli vaja ikkagi omal nahal järgi proovida.

Auto üldine seisukord oli küllaltki hea, arvestades, et läbisõitu oli kogunenud pisut üle 426 000 kilomeetri. Mulle väga meeldib see 90-ndate Audide armatuuride disain – kuidagi lihtsalt on silmale nii mõnus. Peale mõningast parklas üksteise autode vahtimist ja proovisõitmist tuli mingisugune otsus ära teha. Ah, pagan, ei hakka ju ikka sama autoga, millega tulin, koju tagasi minema. Ka teine osapool oli samal arvamusel. Kokkuvõttes tuli ta vahetuste jadana: Volvo 960 -> BMW 730i -> Audi A4 Avant. Umbes nii, nagu mul enamasti see kipub minema.

Mis ma siis endale õigupoolest sain?

1994-ndal aastal veeres liinilt maha esimese põlvkonna Audi A4, mis asendas tootmisest välja mineva Audi 80-ne. Selle auto arendus algas juba aasta enne minu naise sündi ehk siis ilmselt eostati nad suhteliselt samal ajal. Jeerum, see on ikka terve igavik tagasi ju? Või siis tegelikult üsna värske pill, kui poliit-korrektseks jääda. Igatahes aastal 1999 sai B5 põgusama facelifti. Ning sellest näovärskenduse alguse ajast pärines ka minu kätte jõudnud eksemplar.

Mudeli-uuendus ise oli küllaltki kosmeetiline, seega sellest eriti pikalt kirjutada polegi. Tuled said vähe värskemad ning uste käepidemed pisut moodsamad (see viimane asi on tegelikult ikkagi jõhkralt oluline). Aga… faceliftiga kaasnes ka Audi S4 turule tulek. Vot see on juba midagi oluliselt enamat võrreldes nende ukselinkidega. Ja minu autole oli ette keeratud just ess-neljalt pärit esistange, rool ning käigukangi nupp. Jah, justkui pisikesed asjad aga visuaalne vahe teiste tänavatel roostetavate eksemplaridega oli meeletu!

S4 rool on lihtsalt ilus! Ja mitte ainult ilus vaid ka käes väga mõnus

Ehk välimuselt justkui S4 Avant aga mis seal siis veel oli? Musta värvi nahksisu ilmselgelt polnud selle autoga tehaseset alates kaasas sõitnud. 400+ tuhat kilomeetrit kurnab ikkagi istmed ära. Aga kogu see sisemus nägi üllatavalt hea ja värske välja. Kogu esteetiline pool oli tegelikult nii vana auto kohta ikkagi väga viisakas. Ja eks see kõik saigi vahetuse puhul otsustavaks. Mis sest, et haisev diisel ja kepikastiga.

Nahksisu kulumisjäljed olid minimaalsed

Kuidas ta sõidab?

No mis seal salata – 24 aastat vana auto on ikkagi vana. Ja esimese põlvkonna Audi A4 ei hiilga just ka ruumikusega. Moodsad multimeedia lahendused puuduvad ning lisavarustuse list on pigem askeetlik. Aga kui auto on nii tehniliselt kui ka visuaalselt korralik, siis on temaga alati meeldiv sõita. Eriti just siis, kui ta on juba 24 aastat vana. Ja teised samasugused on enamjaolt totaalsed raiped.

Juhitavus on üllatavalt hea. Pöörderaadius ja manööverdamisvõimekus samuti igati eeskujulikud. Mulle endale isiklikult tohutult meeldib just 90-ndate Audide sisemuse disain – eriti just armatuur. No see on lihtsalt silmale kuidagi meeldiv ning jõuline. Järgmistel põlvkondadel on olukord juba oluliselt nukram ning peale ukse avamist tahaks selle kohe sama kiiresti kinni panna. Okei, A8 puhul suutsid nad armatuurid endiselt seksikad teha. Aga mis juhtus teiste mudelitega peale kahetuhandendaid?

Antud eksemplar oli piisavalt korralik, et erilist remonti ta ei vajanud. Feliksi juures sai hooldus ära tehtud ning ribadeks kulunud põhjakate tuli-uue vastu välja vahetatud. Ja loomulikult ei suutnud mul käed poleerimisaparaadist eemal püsida – sest see on lihtsalt nii mõnus ja rahustav tegevus. Aga täpselt selline korra-kuus-mõnus, mitte päevas-neli-korda-mõnus.

Hinnang

Tegelikult on esimese põlvkonna Audi A4 (B5) igati asjalik aparaat. Aga vaid siis, kui ta korralik on. See legendaarne 1.9 turbodiisel on vast üks pommikindlamaid mootoreid ning temaga suuremaid hädasid pigem ei tohiks tekkida. Kütusekulu on samuti olematu ning teoreetiliselt jäävad pidamiskulud pigem tagasihoidlikuks. Sildades on muidugi neid toikaid ja pukse palju nagu sakslastel ikka. Tükid ise ilmselt liiga kallid polegi, kuid tööraha saab tõenäoliselt üksjagu letti lüüa.

Mulle see auto meeldis. Viisakas konditsioon, S4 stange-rool-käigukang ja värske olemisega nahksisu tõid ilmselt suurema osa plusspunktidest. Kui oma kohustusliku perioodi täis sain sõidetud, siis müügikuulutust pikalt üleval hoida polnudki vaja. Paari päevaga oli juba järgmine diisel-universaal hoovis… Seekord juba automaatse käigukastiga.


Facebook & Instagram



1 kommentaar

  • Vasalemma Ants

    • 13. okt. 2023, 01:19
    • Vasta

    Kas S4 peabki kompuuter tumm olema?Või on ta ainult sinu autol pime?
    Mul omal tavaline A4 ja koos kelladega läheb ka kompuuter ka põlema.)


Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga