#14 : Land Rover Range Rover Vogue 3.0 2014a
Ei ei – pealkirjas pole kirjaviga sees ning ma ei kirjutanud seda postitust täis peaga. Laste jaoks ongi ta lihtsalt Range Romen, mitte Range Rover. Aga kas Romen hakkas siis järsku peale pikka kiidulaulu lagunema? Noh, natuke jah. Või siis lihtsalt paar asja läksid juhuslikult väikese vahega rikki.
Mingil hetkel hakkasin unes nägema kiirnuudleid. Ju see siis oli väike ettekuulutus, et suuremad finantsilised väljaminekud olid ootamas. Ja nagu asi on looduse poolt paika seatud, siis suurematel väljaminekutel on kombeks kuidagi samal ajal pinnale kerkida. Õnneks olin oma Corvette ostuga suuremad säästud kenasti huugama pannud.
Alustuseks maandus postkasti aastase kaskokindlustuse arve. Võiks ju arvata, et kui autoks on Range Rover, siis summa on ka Game-Over-normaalne-söök ja pakk kiirnuudleid on ka tegelikult päris korralik gurmee. Pane aga hapukoort peale ja maitseelamus on garanteeritud. Siiski nii masendav see lugu polnud ning rahakotti oli vaja kergendada umbkaudu 730 euro jagu. Pole tegelikult ju palju.
Nii pagana palav on!
Mingil hetkel läksid ilmad pisut soojemaks ning autos läks veel soojemaks. Ringi kannatas sõita ainult avatud akendega, mis maanteel on pisut tüütu. Ilmselgelt konditsioneer oli endiselt talveunes ning ei vaevunud end külma õhu puhkumiseks üles ajada. Higine on küll mõnus olla aga seda ainult sauna laval. Ja auto pole kellegi õige saun, seega tuli teha kõne oma Land Roverite meistrile.
Üks positiivne külg sama marki autode pidamise juures on see, et kujunevad välja kindlad ja head töökojad, kus kohast saab alati abi ning kus sinu neljarattalise hinge-elu hästi tuntakse. Minu personaalseks Land Roveri võluriks on väga muheda olemisega Andrus (RSC OÜ), kes tunneb neid aparaate läbi ja lõhki.
Aga alustuseks oli vaja üle kontrollida, kas süsteem on korralikult rõhu all ning ega gaas pole talvega jooksu pannud. Paraku tal endal sobivat seadet polnud, seega tuli otsida vastav töökoda, kes mõõtetöödega hakkama saaks. Appi tuli taaskord sõber guugel ning soovitas ühte lennujaama lähistel paiknevat remondikohta – FS Teenused OÜ .
Mõõdistuste käigus selgus, et gaas on süsteemis kenasti olemas, lekked puuduvad ning rõhud normis. Seega häda oli kusagil karu kõhus sügavamal. Diagnoosiks pakuti, et konditsioneeri pump on omadega õhtul, ilmselt on mähis läbi. Kusjuures tüüpveana sureb neil mingi plastikust klapp maha, mida pidavat saama ka eraldi vahetada. Aga kogu krempel tuleb siiski selle jaoks välja kiskuda.
1400 eurot + tööraha???
Seega tagasi oma mehaaniku juurde, et täpne viga välja selgitada. Diagnoos jäi siiski pidama konditsioneeri pumba mähisele, mis siis paikneb rihmaratta sees (kui õigesti aru sain). Paraku Land Rover seda detaili eraldi ei müü ning tuleks terve pump uus osta. Originaali hind küündib sinna 1400 euro kanti ning B-osa justkui ei pakutagi. No ikka jubedalt lõhnas kiirnuudlite järgi.
Andrus soovitas minna taastamise teed. Taaskord tuli interneti avarustesse surfama minna, et leida üles vastavad instansid, kes sellega hakkama saaksid. Leidsin sellise koha nagu AVK . Peale mõningast telefonivestust saime selgeks, mis autoga täpsemalt tegu on. Ükski teine samasugune polnud seal veel käinud, aga arvati, et ca 100-130 euro eest saaks vast pumba uuesti elule. Too aga see vidin siia ja teeme korda.
Kuna konditsioneeri pumba eemaldamiseks tuleb eelnevalt kogu gaas süsteemist välja imeda, broneerisin uue aja FS Teenuste töökotta. Mingi hetk sain sealt kõne, et äkki paneks ikka uue pumba peale – B osa ja maksab koos käibemaksuga 480 raha. See tundus juba palju parem variant, kui 1400 raha. Mõttes juba ostsin ka paki viinereid sinna nuudlite kõrvale. Seega sai see B-osa ära tellitud.
Mingi hetk sain kõne, et võib autole järgi minna. Kohapeal selgus, et see samane osavam pump ikkagi ei sobinud ning vana kompressor viidi sinna samma AVK’sse taastamisele. Kulu oli 130 eurot ning kliima töötas taaskord kenasti. Juurde lisandus veel maha ja peale monteerimine suurusjärgus 300 eurot koos gaasi ringi pumpamisega. Nuudlid jäid veel seega kappi mustemaid päevi ootama.
Ikkagi kiirnuudlid?
Paar nädalat oli elu nagu lill. Kuid ühel päeval maale sõites manas armatuur välja ühe veidra veateate – Charging System Fault – ning boonusena süttis ka ilus punane aku kujutis. Üldiselt ma liigselt ei viitsi selliste asjade pärast pingesse minna ja küll Range Rover ennast ise ära parandab ning järgmise käivituse ajal on see hala ekraanilt kadunud. No aga ei kadunud. Ja lisaks kippusid igasugu elektroonilised viled laisaks minema (pagasiluuk ei viitsinud enam sulguda jne).
Esimese hooga mõtlesin lihtsalt aku täis laadida, et saaks sellega linna tagasi vurada ning küll siis hiljem on aega taaskord töökojaga suhelda. Kuid mingi kahtluse uss jäi siiski närima. Paraku olen ma see vänt, kes ei pea paljuks ka nädalavahetusel häda korral oma mehaanikule helistada (enne ikka viisakalt SMS, et kas tohib tülitada). Äkki on ikka mingi lihtne lahendus – kaitse läbi põlenud või muu säärane pseudoprobleem.
Telefoni teel saadud diagnoos viitas siiski generaatorile – kas see on täiesti kutu või siis ei toimi täis võimsusega. Seda on aga suhteliselt lihtne koduste vahenditega kontrollida. Mootor tuleb tööle panna, juhiuks peab kindlasti lahti olema (sest muidu ta võib mingil põhjusel aiateibaid näidata) ning vaja pinge üle mõõta. Kui volte on 12 või rohkem, siis on generaator lihtsalt nõrk aga mingi laadimine ikkagi toimib. Kui volte aga alla kaheteistkümne, siis on see insener-tehniline lahendus omadega otsa saanud.
9 korda mõõda, ikka on pekkis
Mõõtmise tulemus kuvas testri ekraanile 11.7 volti, mis tasapisi veel langema hakkas. Telefon taas kätte ning informeerisin mehaanikut oma värskelt teostatud teadustöö tulemustest. Kas kannataks 20 kilomeetrit koju ära sõita? Kindlasti mitte! Isegi kui kõik tuled, stereosüsteem jms välja lülitada, siis aku pealt sellist teekonda auto vastu ei pea. Kui pinge langeb liiga madalale, siis hakkab ta järjest erinevaid elektroonikavidinaid välja lülitama, sealhulgas ka automaatkäigukasti. See maanteel 90-ga kulgedes võib üsna katastroofilised tagajärjed kaasa tuua.
Seega pidi Range Romen jääma maale puksiiri ootama. Aga kuidagi oli vaja lastega koju tagasi saada ning asendusauto variante oli hoovis suisa kaks: vanamehe Lexus IS250 või siis kummalisel kombel sinna sattunud veidrik. Loomuliult valisin selle veidriku – Renault Espace. Võrratult värdja disainiga mahtuniversaal. Lastele igatahes meeldis väga ning tütar arvas, et suureks saades ostab ta ka endale sellise. Kusjuures peab tunnistama, et sõita polnud sellega üldse halb.
Puksiir viis Roveri kenasti töökotta ära ning paar päeva hiljem sain kõne, et generaator on tõesti otsas. Nendel kipuvad vanusega mingid dioodid läbi põlema. Uus osa maksab suurusjärgus 460 eurot, mis jäi hinna poolest ootustele kolmekordselt alla. Probleem oli aga sellest, et kusagilt seda saada pole. Isegi Inglismaa ladudest pole võtta. Koroona-aja võlud!
Seega tuli loota, et genekat on võimalik samuti taastada. Õnneks oligi. Läbipõlenud dioodid vahetati välja ning vana hea laadimine oli tagasi. Siiski see taastamine koos maha ja peale monteerimisega kergendas rahakotti 370 euro võrra. Noh, ikka koguneb neid ridu sinna exceli tabelisse. Samas autol läbisõitu ja vanust juba on ning need võib kirjutada vabalt ka tavalise kulumise arvele. Ning tegelikult need numbrid ei olegi nii koledad, kui viimase põlvkonna Range Rover’ilt oodata võiks. Või kuidas teile tundub?
Ahjaa, viimase töökoja külastusega selgus, et ilmselt on ka amordid omadega otsas. Esimesi saab ainult koos õhkpadjaga ning originaal-detaili tükihind küündib sinna 1030 euro kanti. Tagumised on õnneks oluliselt odavamad ja ühe amordi eest tuleb „vaid“ 640 eurot välja käia… Et vist ikkagi kiirnuudlid paar järgmist kuud?
Igasugu jooksvat läbu leiab ka 100 auto FB lehel