#1 ZAZ 968 detsember 10, 2019 Lisa kommentaar
#1

#1 : ZaZ 968

Vot see oli päris ammu juba. Krooni aeg. Teised poisid ostsid omale käikudega jalgrattaid, aga mulle vändata ei meeldinud. Ja siis mõtlesin, et ostaks omale käikudega … eee.. auto.

Vanust oli mul siis äkki viisteist. Lube loomulikult mitte. Ja kuidagi lõpuks jõudsin sinnamaale, et kellegi vanaemal pidavat garaazis üks sapakas vedelema ning 1000 krooniga saaks selle endale. Peale pikemat pinnimist see lõpuks ka hoovi peale saabus – uhke punane “taskutega” seebikarp (senimaani ei saa hästi aru, kuidas mul vanemad selle pulliga nõus olid).

Allikas: motor1.com

Ei olnud tal dokumente kaasas ega ka süütevõtit, rääkimata mingitest ülevaatustest-kindlustustest. Lisaks oli auto ehitud vene ajast pärit mustade registreerimisnumbritega. Aga sõita oli vaja ning esialgu sai ta käima juhtmetest. Hiljem leidsin vanaisa garaazist ziguli süüteluku koos võtmega, et ei paistaks päris nii välja nagu sõidaks varastatud autoga.

Bensiin A-76

Suurem osa taskurahast läkski tol ajal bensiini peale – üks tuttav nihverdas Tallinna bussipargist aegajalt 40-liitriste kanistritega 76-te hinnaga 4 krooni liiter. Proovi see nüüd eurodesse panna, eksole! (nooremale lugejaskonnale: kunagi sai tõepoolest osta bensiini oktaanarvuga 76. See oli samamoodi bensiin nagu see, mida täna tanklast saab – 95 ja 98, aga oli seitsekendkuus).

Aga vahva masin oli ning sai temaga üsna usinalt mõnda aega sõidetud, kuni jõudsin sinna faasi, kuhu ilmselt enamus noori autohuvilisi noormehi oma elus jõuavad – tuunida, tuunida, tuunida… Kusagilt sain 5 liitrit musta plekk-katuse värvi ning öösel õllese peaga ühes hämaras garaazis sai ta püstoliga üle värvitud. See külg, kuhu valgus peale paistis, sai täitsa enamvähem. Teine külg mitte päris nii hea, aga käis küll. Ette VW Golfi küljest pärit iluvõre, taha kroomist kaheraudne summutiots ning stanged tuli loomulikult küljest ära kruvida parema visuaali huvides. Ja no loomukult sportrool. Mis tuuning see ilma sportroolita on!

Aeg müüa?

Mingil hetkel aga ei viitsinud temaga enam eriti sõita ning tekkis plaan auto maha müüa. Ning ka kohe oli ostuhuviline olemas. Minu soov oli sapaka eest saada 700 krooni ning leppisime aja kokku auto ülevaatamiseks. Aga vot seda sportrooli ma ei tahtnud kaasa anda, kuna see ilmselt maksis rohkem, kui masin ise. Kruvisin ta maha ning panin selle originaal vitsa peale tagasi. Kus see kinnituse mutter jäi? Ah küll pärast üles otsin ja uuele omanikule järgi viin. Etteruttavalt võin öelda, et see oli viga ning lahtise rooliga ei maksaks ikkagi ringi sõita.

Huvitaval kombel hakkasid kõiksugu “lisad” tööle just autot näitama minnes. Isegi kaugtuled! Potensiaalne ostja käis tiirutas ümber auto ja kiitis, kui heas korras see tundub ja kui pagana hea välja näeb. Istusin rooli, et ta proovisõidule viia. “Kiirendab päris hästi”, oli ta üllatunud. No loomulikult, sellel ju 40 hobujõuline mootor (osadel oli lahjem – 30 hobust). Aga et autost veel paremat muljet jätta, siis oli vaja keerata asfaldilt kruusateele – loomulikult suure hooga ja külg ees. Ja siis järgmisse 90-kraadisesse kurve külg ees…

Allikas: https://www.flickriver.com/

Vot see oli nüüd see koht, kus rool oleks võinud ikkagi roolisamba küljes mutriga kinni olla. Kui lõpuks umbes tund aega hiljem auto vanast bensiinijaama hoovist okastraadi, võrkaia ning mahasõidetud posti vahelt kätte saime, siis ei näinud see masin enam sugugi nii hea välja…

Teeme hinnas alla?

Esiots sodi, tagaots kõver, rehv puruks, tuled ei töödanud ja ei tea mis kõik hädad veel lisaks.

  • “Noh… Selle hinnaga ma sulle teda enam müüa ei saa…”
  • “Ei saa jah”
  • “Teeme siis hinnast pisut alla…”
  • “Teeme jah…”
  • “No olgu. Viissada…”

Ja auto saigi omale uue omaniku. Samas kahesaja krooni eest selline korralik risu maha panna pole ka halb. Mina jäin igatahes rahule, ostja oli pigem kuidagi natuke õnnetu, aga vähemalt sai oma elu esimese auto. Ja veel uhkelt tuunitud auto.

(kuna tolle ajastu mobiiltelefonid pilti teha ei võimaldanud, siis kahjuks pole ka säilinud ühtegi fototõestust)


FB 100autot



Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga