#24 : Mercedes-Benz S350 TD 1993a W140
No teinekord ikka mõtlen ja imestan, kust kohast mul see suur optimism pärineb. Jutt on siis autodest, mille puhul on juba enne ostmist või vahetamist selge, et väga palju tööd ootab ees. Põnev ju, saab nokitseda? Lasen ühe orika lipsu taha ja ühe õhtuga ehitan valmis…
Kogu see optimism kestab tavaliselt täpselt senikaua, kuni jõuan reaalselt autoga garaaži ning peaks nüüd midagi toimetama hakkama. Aga häda on ju selles, et ma pole mehhaanik ning autode tehnilisest poolest tean täpselt sama palju, kui Andrus Värnik saarmaste paaritumis-rituaalidest.
Ja kui isegi juutuubi abiga saan probleemi lahendamise konseptsiooni selgeks, siis järgmine probleem on tööriistadega… Võtad kätte ja tunned, kuidas hakkab põletama – mutrivõti lihtsalt kõrvetab oma jälje peopessa. Ai, valus, ja viskad ta tagasi kohvrisse. Aga kuidagi peaks ju ikkagi saama? Prooviks enne kinda kätte panna? Ikka veidi põletab, kuid saab juba hakkama. Ja siis ei taha polt või mutter kohe lahti tulla ning mott on kadunud ning muud tegevused tunduvad palju ahvatlevamad.
Pane nüüd kõige selle valgusesse see W140 generatsiooni Mercedes S-klass, millel ostes (vahetamisel) ei toiminud spidomeeter, odomeeter, keskmise kütusekulu seier näitas taevasse ning roolivõim oli pisut raske. Käkitegu, teen need asjad korda… khm… päriselt teed? Ehk siis ilmselt saate aru, et mu optimism ja reaalsed oskused ei kipu päris käsikäes käima.
Optimism sai esimest korda vastu hambaid
No aga tegelikult, mis seal siis nii väga viga saab olla? Ilmselt on lihtsalt spidomeetri tross jäänud peale värvitookojast tulekut auto kokku ladumisel jäänud ühendamata? Okei, ise ma seda asja fiksima ei hakka ning saatsin auto töökotta. Palun, tehke see spido pull korda. Ja kui ta juba siin on, siis palun need ja need asjad ka.
„Aga sellel autol ei käi spidomeeter trossiga vaid on elektrooniline…“ Nii ja edasi? „No ilmselt on spido plokk omadega õhtal ning tuleks remonti viia. Meie seda ise ei paranda aga saaks anda kontakti, kes neid asju remontida oskab“. No kurja, see tähedaks ju armatuuri lahti katkumist, kellade eemaldamist ja siis edasi kuhugi parandamiseks toimetamist. Boonusena sinna juurde veel tõenäoliselt tugevat kupüüride väljavoolu rahakotist.
Ja nüüd teist korda pasunasse
Kuidagi jäi see kiirusenäidiku teema vahepeal ripakile, kuniks sattusin ühele vanade S-klasside surnuaiale. Ehk käisin uut mustast nahast interjööri ostmas. Ja see, kes neid W140-sid seal lammutas, teadis ka nendest isenditest päris palju. Ideaalne võimalus jälle oma spidomeetri teema päevakorda tõsta ning pisut nõu küsida.
„Suure tõenäosusega on ABS-i andur omadega otsas ja läbi roostetanud“ Okei, selle saaks ju teoorias äkki lihtsama vaevaga ära vahetada? „Või siis on signaal kusagilt vahepealt kadunud, ehk kaablid ära mädanenud. Tuleks testriga üle mõõta ja ilmselt ka uued juhtmed spidoploki taha vedada“
No see pidu tundus veel hullem variant, kui eelmisest kohast saadud hinnang. Auto elektri teemal olen veel kehvem, kui tehnilise poole osas. Jah, testrit olen näinud, nalja pärast isegi proovinud kasutada, aga tegelikult ei jaga ma sellest maailmast ei ööd ega mütsi. Ehk siis tegelikult tuleks leida pädev elektrik, kes selle jama suudaks ära lahendada ning taaskord tähedaks see ilmselt auku eelarves.
Vist annan alla
Igatahes jõudsin oma sisevõitlustega sinna maale, et kogu see spido pull jääb parandamata ning auto lähebki müüki mitte toimiva kiiruse näidikuga. Tõenäoliselt peletaks see nii mõnegi potensiaalse huvilise eemale ja kajastuks ka tugevalt müügihinnas. Aga äkki keegi jagab minuga seda sama jaburat optimismi ning ehk see ei saa ikkagi takistuseks?
Aga vaataks, mis ütleb sõber guugel? No paraku otsingumootor pole ju ühenduses sinu autoga ning ei oska seetõttu täpset diagnoosi panna. Siiski, erinevaid teooriad koorus sealt üksjagu. Samane probleemne ABS’i andur käis ka läbi. Kuid nii mõnigi vastus viitas hoopis ühele kaitsmele kapoti all. Nimelt ei meeldi elektroonikat täis Mercedes W140 S-klassile eriti krokodillidega käivitamine…
Kas viga saab reaalselt olla nii lihtne ja labane? Antud eksemplari puhul ei usu seda paraku mitte. Tõenäoliselt on mõni külavahe-MacGyver laisk olnud ja suvaliselt juhtmeid kokku kruttinud või jätnud hoopis kokku kruttimata. Samas, mis mul kaotada on? Ostuhetkel auto peal olnud pisut tühi aku võiks ka viidata sellele, et keegi on krokodillidega kallal käinud.
Meistermehhaanik asub tegutsema
Õnneks leidub maa peal häid inimesi ning sõbralikke remonditöökodasid. Nimelt pakkus mulle Carmaint OÜ võimalust kasutada nende ruume autode kallal nokitsemiseks ning omalt poolt veel nõu ja jõuga abiks olla. Läksingi sinna sooja garaaži äsja omandatud teadmisi katsetama.
Interneti abiga sai tuvastatud potensiaalne kaitsmete asukoht kapoti all. Kolm kuuskanti tuli lahti keerata (sest neljas oli lihtsalt puudu) ning plastmassist kaane alt paljastus hunnik releesi ja muud elektroonikat. Nendele lisaks jäid kohe ka silma kahtlusalused kaitsmed. Oot, pildi peal on neli, miks siin kolm on? Aga vist ikkagi on õige koht, kust alustada.
Nii, esimene kaitse välja ja visuaalsel vaatlused tundus korras. Töökoja omanik seisis kõrval ning veendus samuti, et see on terve. Lootus lihtsale lahendusele kahanes kohe poole võrra. Kuidas järgmine kaitse on? Pagan, samuti terve. No ma ju tegelikult juba enne kahtlustasin, et nii kergelt ma paraku ikkagi ei pääse.
„Näe, see on küpse“. Ehk kolmas ja viimane oligi omadega läbi. Aga kas see on ikkagi õige ja kas selle vahetus ravib kõik mu mured ja hädad? Asemele läks uus ja terve 10 amprine kaitse ning plastikust kate paigutus kuuskantidega tagasi oma esialgsele kohale. Tahaks ju hirmsasti kohe katsetama minna, kuid enne võiks veel ära vahetada istmete küljes asuvad valed turvavöö kinnituse pesad.
Mõnus, et ma kohe istmeid ümber lapates ei taibanud turvavööde sobivust kontrollida. Nimelt on uued nahksed toolid pärit facelift mudelilt ning seega ka vöö pandla kinnitused erinevad. Ehk esiistmed tuli uuesti lahti võtta, kõikvõimalikud trossid, kaablid ja vaakumid küljest ning vanadelt istmetelt pärit vidinad külge installida. Tund aega nikerdamist ja pisut ka vihastamist ning asi tehtud. Saab jälle turvaliselt sõita.
Kas siis oli abi ka?
Nii, auto sai kokku laotud ja tegelikult oli koju minekuga ka juba pisut kiire. Kas spidomeeter ärkab ellu? Igatahes roolivõim tundus garaažist välja manööverdamisel järsku kuidagi mõnusalt kerge… Oot, enne oli justkui kõvasti raskem see pull? Aga äkki?
Paraku seal samas töökoja platsil see kiiruse seier ennast üles poole veel vedama ei hakanud. Kaks varianti, kas lihtsalt hoogu on liiga vähe või polnud kaitsme vahetusest kasu. Ja oh imet, kiiruse kasvades hakkas seier nüüd liikuma nagu peab. Samuti alustas pikalt seisnud odomeeter numbrite edasi rullimist.
No ei ole võimalik! Nii lihtne ja labane viga. Boonusena ei maksa üks 10 amprine kaitse ka praktiliselt mitte midagi ning suur häda sai peaaegu tasuta likvideeritud. Või noh, saigi tasuta likvideeritud, sest uue kaitsme sain ju töökojast niisama. Ja auto tundus kohe kümme korda parem, kui enne. Ka keskmise kütusekulu seier proovis nüüd entusiastlikult tarbitava diisli kogust ära arvata. Ning see roolivõim… täpselt selline nagu S-klassil peab olema – mõnus ja kerge.
Ehk mida siis kogust sellest pikast tekstist endale kaasa võtta? Peale vanema auto ostu tasuks esmajoones alati kõik kaitsmed üle käia enne, kui kuhugi remonditöökotta kalli raha eest parandusse viid. Lisaks tasub ka aku üle kontrollida või vahetada värskema vastu. See kipub ka teinekord päris paljud elektroonika vead likvideerima. F*cking 10 amprit…